Pandemic এ পুজো

পুজো তো প্রায় এসেই গেলো! তবে কি এই বছর কেমন যেনো  ‘feel’ টা আসছেনা। কেনাকাটা শুরু করেছেন? আদৌ করবেন? সেই ছোটবেলা থেকে শুনে আসছি দুর্গা পুজো তে গায়ে নতুন কাপড় দিতে হয়ে, এবছর না হলে ‘mask’ ই দিলাম। তবু কি একটুও হইহুল্লোড় করবনা! কেজানে কি হবে?সেই গলধঘর্ম হয়ে ঠাকুর দেখা, লম্বা লাইন এ ভেপু বাজানো, নামকরা রেস্তোরার বাইরে প্লাস্টিক এর চেয়ার এ ‘waiting’, পার্কিং নিয়ে নাজেহাল আর ড্রেনের জল মেশানো ফুচকা, এইসব কিছুই বোধ করি এই বছর হবেনা। না হওয়াটাই বাঞ্ছনীয়।


প্যান্ডেমিক এ পুজো যে। না হলে pandemonium টা একটু কম হলো, কিন্তু একটু যদি পার্সপেক্টিভ টা শিফট করে মনে মনে একটা ‘what টু এক্সপেক্ট ফ্রম দুর্গা পুজো দিস ইয়ার’ বলে একটা লিস্ট করা হয়ে তাহলে কি কি থাকবে তাতে?

( ট্রান্সলেশন করতেই পারতাম এই প্যারাগ্রাফ টা, কিন্তু নাহঃ তাহলে কেমন যেনো ভাব টা নষ্ট হচ্ছে তাই থাক। তবে যদি অবাঙালী কেউ ব্লগ টি পড়তে গিয়ে না পারেন, মোদ্দা কথা হলো


How is pujo, Durga Pujo going to be different this year. Amidst the Pandemic? Sans the pandemonium?
For those wondering what has Pujo got to do with pandemonium, Pujo will always be the pujo that I grew up with, the one in Kolkata. The one with blisters, band aid and biriyani, the one with ‘whole night’ Thakur dekha. The one with Dhaak er Awaj, ott dressups and Baghbajar er Matri Murti. No matter how many years pass or where I may be, in my mind Pujo is that pandemonium where you find peace.
How will be Pujo for you this year? Amidst this pandemic?
Me and my sister were having this discussion a few days back that eventually took the shape of this blogpost. Here is how our Pandemic Pujo plans are looking like,

1) Listening to Pujor Gaan

2) Finishing all of this year’s PujoBarshiki

3) Catching up on media telecast of Pujo for Thakur Dekha pangs. Or may be going out just for a little bit with the mask and sanitizer ritual intact. 

4) A mix of cooking and ordering lots and lots of good food.

5) Dressing up for virtual Pujo gatherings with friends and family.

6) And perhaps putting a bunch of Rajanigondha in a glass vase in the living room to lift up the spirit.
.
Well that is that. Afterall this pandemic has taught us to make the most of what we have. May be it is not going to be the Pujo that we are habituated to, but nevertheless we can still make the most of it and find new ways to make it beautiful.


.
সবার পুজো খুব আনন্দে কাটুক। কমন সেন্স টা যেনো ভাসান না দি আমরা। সবাই সুস্থ থাকুন। আর আমাদের এই লিস্ট এ কেউ কিছু  ‘add অন’ করতে চাইলে প্লীজ কিন্তু কিন্তু না করে বলে ফেলুন। মাঝে সাঝে কথায় কথা বাড়াটা খারাপ নয়, তাইনা?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s